sindrome-visual-informatica

La llum blava forma part de la llum visible en un 25% i correspon a una franja que va entre els 415-455 nm, de fet forma part de la llum que rebem del sol. Això ens pot fer pensar el següent: si la llum blava sempre ha format part de l’espectre visible, per què ara ens preocupem per aquesta franja de llum?

Respondre aquesta qüestió en el context actual és fàcil, ja que la manera de viure i els hàbits han canviat i a conseqüència rebem molta més llum blava al llarg del dia.

Fins no fa gaire trucàvem des de cabines telefòniques, escrivíem cartes i els nostres fills jugaven amb cotxes o nines. Sembla que ha passat una eternitat, però només fa 8 anys que les tauletes s’han introduït en la nostra societat! En l’actualitat no ens separem del nostre mòbil, els nostres fills des de molt petits fan servir tauletes i demanen tenir el seu primer mòbil des d’edats cada vegada més primerenques. Són aparells que s’han convertit en indispensables per a nosaltres i tenen una característica en comú: fan servir sistemes d’il·luminació per LED.

“Hi ha estudis que confirmen que passem fins a 7 hores diàries davant de dispositius digitals, obligant els nostres ulls a enfocar durant molt de temps a curta distància, el que pot causar la Síndrome Visual Informàtica”

I un sistema d’il·luminació per LED, què és?

La llum LED és una font lumínica amb una major vida útil, més eficient energèticament i consumeix menys que la llum tradicional, però també emet una gran quantitat de llum blava. Les llums LEDS estan presents en qualsevol situació de la nostra vida, en els nostres aparells electrònics, en els comerços i les oficines, en l’enllumenat públic i molts més llocs.

Hi ha estudis que confirmen que passem fins a 6 ó 7 hores diàries davant de dispositius digitals, si a això li sumem que els nostres ulls no estan preparats per enfocar durant tantes hores, ni a distància tan properes, podem acabar patint la Síndrome Visual Informàtica. Els símptomes característics són: cansament ocular, picor d’ulls, visió borrosa, problemes d’enfocament, hipersensibilitat a la llum i ull sec entre d’altres.

En el cas dels joves hem de ser molt sensibles, ells s’inicien en el món digital cada vegada més aviat amb el perill afegit que suposa sumar els possibles efectes acumulatius de la llum blava i tota una vida per davant de fixació propera.

Hem de pensar que el perill no és solament la sobreexposició a la qual sotmetem els nostres ulls, sinó també l’efecte acumulatiu de la radiació blava que anirem sumant al llarg de la vida.

Com ens podem protegir davant del binomi: llum blava / esforç visual proper?

1. Utilitzant filtres d’absorció o filtres de reflexió:

Els d’absorció són lents de color amb tonalitats grogues, i els de reflexió són tractaments antirreflectants que s’apliquen a una lent blanca amb un característic color residual lila. L’objectiu principal és disminuir la intensitat de la llum d’un 15% a 20%, aconseguint un major contrast en la imatge i millor confort visual davant de les pantalles.

ull2. Aplicació de mesures d’higiene visual i ergonòmiques:

Quan treballem amb ordinadors i/o dispositius mòbils hauríem d’aplicar la regla dels 20- 20-20: cada 20 minuts apartar la mirada de la pantalla, durant 20 segons i mirar a 20 peus (6 metres).

La distància de treball davant de la pantalla de l’ordinador ha de ser entre 40-50 cm. L’habitació ha de tenir bona ventilació i temperatura agradable.

3. Evitar utilitzar dispositius digitals abans d’anar a dormir:

Estudis demostren que la utilització de dispositius digitals abans d’anar a dormir pot afectar a l’hora d’agafar el son, per això s’ha d’evitar utilitzar dispositius digitals 2 hores abans d’anar a dormir. La llum blava dels dispositius suprimeix el nivell de melatonina, l’hormona de la son i ens produeix un efecte d’alerta i disminució de la qualitat de la son que origina somnolència i disminució del rendiment. Podem minimitzar aquest efecte disminuint la intensitat lumínica de les pantalles. També existeixen filtres o làmines adhesives per enganxar sobre els mòbils o tauletes.

4. Utilització de llàgrimes o gotes humectants:

El fet d’utilitzar dispositius digitals d’una manera continuada i a distàncies molt properes origina una disminució de la freqüència del parpelleig dels ulls. La llàgrima no es renova adequadament i podem patir: picors, coïssors, ulls vermells i sensació d’ull sec. Als primers símptomes es recomana utilitzar gotes humectants sense conservants per millorar la hidratació i disminuir les molèsties.

No s’ha de confondre les llàgrimes humectants amb sèrum fisiològic (solució salina), útil per netejar els ulls però amb poca capacitat d’hidratació ocular.

5. Realitzar un examen optomètric complet:

Objectiu: avaluar el rendiment del sistema visual i descartar qualsevol defecte refractiu que pugui agreujar les molèsties visuals.

6. Nutrició adequada:

Una alimentació no equilibrada pot afectar a la nostra visió. La falta de Vitamina A per exemple, produeix ull sec i mala visió nocturna. Per altra banda, dietes riques en àcids grassos omega 3 tenen un efecte antiinflamatori que ens protegeix de l’ull sec. La dieta mediterrània n’és un bon exemple a seguir.