piscina

A casa, controleu la temperatura

  • Tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol directament durant les hores de sol.
  • Obriu les finestres de casa per refrescar-la durant la nit.
  • Estigueu-vos a les estances més fresques.
  • Utilitzeu algun tipus de climatització per refrescar-vos i refrescar l’ambient (ventiladors, aire condicionat, ventalls, entre altres). Si no teniu aire condicionat, mireu de passar les hores de més calor en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etcètera).
  • Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tovalloles amarades d’aigua.

Al carrer, eviteu el sol directe

  • Porteu una gorra o un barret.
  • Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
  • Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
  • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
  • Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
  • Vigileu en els trajectes en cotxe durant les hores de més sol i mai no hi deixeu infants, persones fràgils o mascotes amb les finestres tancades.

A la feina, eviteu riscos

  • Seguiu les mesures preventives que us indiqui el servei de prevenció de riscos laborals de la vostra empresa o l’empresari o empresària.
  • Beveu regularment aigua fresca (10-12oC). No espereu a tenir sensació de set: procureu beure’n un got cada 20 minuts.
  • Sempre que sigui possible, quan dugueu a terme treballs a l’exterior, feu-ho en zones ombrívoles.
  • Descanseu en llocs frescos quan tingueu molta calor.
  • Vestiu roba ampla, clara i fresca que cobreixi la major part de la superfície del cos. No us la treieu perquè us pot protegir de les condicions tèrmiques extremes.
  • Si és possible, cobriu-vos el cap amb barrets o gorres de teixit transpirable.
  • Procureu anar descansat/da a la feina, ja que treballar amb calor exigeix més esforç físic.

Limiteu l’activitat física durant les hores de més calor

  • Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor.
  • Reduïu les activitats intenses.

Hidrateu-vos freqüentment i vigileu l’alimentació

Quan fa calor, el cos perd líquid en forma de suor; per això és important beure molta aigua, sobretot els infants i les persones grans. És recomanable avançar-se a la set en tot moment i proporcionar aigua a l’organisme abans que la demani.

  • Beveu aigua, fins i tot encara que no tingueu set.
  • Opteu per àpats lleugers, com ara amanides, fruites o sucs, que ajuden a tornar al cos les sals perdudes amb la suor.
  • Eviteu les begudes alcohòliques, perquè augmenten la deshidratació, així com les begudes estimulants, especialment les que continguin cafeïna. També els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.

Ajudeu els altres

  • Els nadons i infants petits, la gent gran i les persones amb malalties cròniques són prioritaris. Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola:
  • Mireu de visitar-los al menys dos cops al dia. Manteniu-vos en contacte freqüent.
  • Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.