Ona-Psicologia

Molt sovint ens trobem dient “sí” a una petició quan, en realitat, el que volem dir és que “no”. I acabem el dia frustrats, atabalats perquè no ens ha donat temps de fer el que sí que volíem fer, i enfadats amb els altres per haver-nos demanat el favor, i amb nosaltres mateixos per no haver dit que no podia ser.

Què és el que fa que dir que no sigui tan difícil? Normalment ens costa dir que no per diversos motius: volem ajudar sempre que sigui possible, no volem semblar mal educats (sobretot si qui ens ho demana és una persona més gran o un superior), desitgem evitar el rebuig, volem evitar conflictes i que l’altra persona es pugui enfadar, ens fa por perdre oportunitats i dir que no signifiqui tancar-nos una porta, no volem que l’altra persona se senti rebutjada, s’ofengui i la relació corri perill…

És molt possible que us hàgiu sentit identificats amb algun (o varis, o tots) d’aquests motius. Tanmateix, hem de ser molt conscients d’una cosa: dir que no, no equival a ser mal educat o desagradable, ni significa que hi haurà conflictes o es perdran oportunitats en el futur. I, definitivament, no té per què perjudicar a les relacions. En realitat el més important no és dir que no, sinó com ho diem. Al cap i a la fi tots tenim prioritats i necessitats i, si diem que no, el que fem és respectar i valorar el nostre temps i espai (cal recordar això, també quan és una altra persona qui ens diu que no a nosaltres!).

Per tant, no es tracta d’evitar dir que no, sinó d’aprendre a dir-ho de la manera correcta. Un cop ho haurem après, i ens hi acostumem, ens adonarem que els altres són més comprensius del que pensàvem i que els temors eren, sobretot, cosa nostra. A continuació, trobareu algunes maneres de dir que no que funcionen. Escolliu la que s’adapti millor a la vostra situació concreta.

  1. “Ho sento, però no m’hi puc comprometre, perquè ara mateix tinc unes altres prioritats.” Utilitzeu aquesta resposta quan estigueu massa ocupats per atendre la sol·licitud o oferta. Si us sentiu més còmodes, expliqueu què us manté ocupats, perquè a l’altra persona li sigui més fàcil entendre-us.
  2. “Ara mateix no puc, estic enmig d’un tema. Et sembla si en tornem a parlar més tard/demà/la setmana que ve?” Amb freqüència ens demanen quelcom quan estem ocupats amb una tasca. Aquesta resposta permet demorar temporalment la sol·licitud, al mateix temps que es manifesta el desig d’ajudar.
  3. “Deixa que m’ho pensi i et diré el què.” És una manera de dir potser en lloc de dir que no directament. És útil quan s’està interessat, però no es vol dir que sí directament, perquè un s’hi vol pensar un temps. És important especificar el marge de temps en què es pot esperar la resposta, i només s’ha de fer servir aquesta opció si realment s’hi està interessat. Si s’ha de dir que no, no cal allargar-ho, i feu servir alguna de les següents opcions, que són definitives.
  4. “No sóc la millor persona per ajudar-te amb això. Perquè no ho proves amb X?” És una manera de dir que no quan un sent que estan demanant ajuda a la persona equivocada, però al mateix temps s’orienta cap a una persona que potser sí que podrà. Això, en si mateix, ja és una ajuda.
  5. “Ho sento, però no puc.” És la manera més directa i efectiva de dir que no. No sempre hem de donar una explicació. Senzillament, no podem. El dia només té 24 hores, tenim moltes coses a fer, i dir que sí a una cosa que en realitat no volem o no podem fer significa dir que no a quelcom que sí que ens interessava.