L’excés de pes dels infants depèn en gran part de l’alimentació i de l’activitat física que fan habitualment, i d’altres aspectes relacionats amb l’estil de vida i el benestar emocional. També hi tenen un paper molt important els factors socioeconòmics, educatius i d’entorn, que es relacionen amb la facilitat o dificultat per poder seguir un estil de vida saludable.

10 consells per a les famílies

  • La prevenció comença abans de néixer, seguint un estil de vida saludable i satisfactori durant l’embaràs.
    La lactància materna té un efecte preventiu. Es recomana l’alletament matern exclusiu durant els primers 6 mesos de vida dels infants, i mantenir-lo, mentre es fa la incorporació progressiva d’aliments nous, fins als 2 anys o més, o bé fins que la mare i l’infant ho decideixin.
  • És important donar exemple. Els infants aprenen del que fan les persones més properes: mare, pare, avis, germans… Cal donar-los exemple seguint un estil de vida saludable en què s’incorpori l’activitat física en el dia a dia (anar a peu, en bici, transport públic, jugar al parc, etc.), es respectin els horaris per dormir i es consumeixin aliments saludables. Si mengeu fruita i verdura és molt probable que els vostres fills també en mengin!
    esport
  • Compartir els àpats amb els infants, sense presses i sense pantalles (televisió, mòbils, etc.) és una bona oportunitat per relacionar-se i comunicar-se. Des de ben menuts, impliqueu-los en la compra, la tria i la preparació dels àpats, perquè fomentareu la seva autonomia i el seu gaudi.
  • Respectar la sensació de gana expressada pels infants és important, sigui quina sigui l’edat. Cal evitar forçar-los a menjar si no tenen gana, perquè no aprenguin a menjar més del que necessiten.
  • La base de l’alimentació saludable és l’aigua i els aliments vegetals frescos i mínimament processats: fruites, verdures i hortalisses, llegums, fruita seca, farinacis integrals i oli d’oliva verge extra. Les carns blanques, els peixos, els ous i els lactis s’hi han d’incloure amb menys freqüència i quantitat.
  • Com menys aliments salats, ensucrats i processats, millor: sucres, mel, melmelades, xocolates i cremes de cacau, flams i postres làcties ensucrades, galetes, brioixeria, cereals d’esmorzar ensucrats, sucs i begudes ensucrades, embotits i carns processades, aliments precuinats, etc. Cal evitar-los en el dia a dia.
  • Fer una vida més activa. És imprescindible el joc i l’oci actiu, amb activitats que els agradin, així com promoure els desplaçaments actius en el dia a dia. L’objectiu és sumar 60 minuts o més d’activitat física moderada o intensa cada dia. Cal també limitar al màxim el temps davant la televisió, consoles, tauletes i mòbils a menys de 2 hores al dia. Els caps de setmana són ideals per fer activitat física amb la família i els amics a l’aire lliure, si pot ser a la natura.
  • Les “dietes” no són bones aliades. El pilar de la prevenció i del tractament de l’excés de pes infantil combina la millora d’hàbits alimentaris, l’augment de l’activitat física i unes pautes de son adequades (al voltant de 9 hores de son nocturn). Aquestes propostes han d’implicar tota la família.
  • Cal evitar l’estigmatització. L’excés de pes, com qualsevol altra característica d’una persona, no ha de ser mai motiu de burla o assetjament. Cal fomentar l’acceptació del propi cos en els infants i sobretot evitar que ningú faci comentaris negatius sobre el seu aspecte físic.

I recordi: Davant qualsevol dubte consulti al seu metge o farmacèutic.